Minden, ami van, meg olyasmik is, amik nincsenek

NemGogol

NemGogol

Alphonse kalapja

2016. február 18. - Toadwart66

bd15ca34d856c68f887b0e98be94aaae.jpgAz Alphonse Capone által felpróbált kalapok

Alphonse Caponét 1906-ban ismertem meg Brooklynban. Akkoriban én is ugyanabba az iskolába jártam, mint ő. Alphonse egy alkalommal alaposan megverte az iskola egyik tanárát, majd ezért a tettéért az igazgató Al-t. Mint később megtudtam, az említett tanárt az incidens után az iskolaigazgató rendszeresen verni kezdte.

Azon kevés emberek közé tartoztam, akiknek Al Capone megengedte, hogy Alphonse-nak szólítsák és a jelenlétében almát egyenek.

Egyszer, valamikor 1908-ban sikerült visszaszereznem Capone tízóraiját, amivel rögtön kivívtam a bizalmát és az elismerését. Valójában nem volt nehéz dolgom, ugyanis én loptam el. Mivel tele volt paradicsommal és oregánóval, amit nagyon utálok, rögtön vissza is adtam neki. Természetesen azt mondtam, Eddy Parker volt a tettes és nagyon szívesen segítek, ha szeretné ezért az aljasságáért megverni őt. Alphonse megköszönte, de kijelentette, az is megtisztelő lenne a számára, ha csak végignézném azt. Alphonse tökéletes munkát végzett Eddy testén, aki meg volt győződve arról, hogy azért verik pépesre, mivel ellopta Georgie Smith meggypiros sapkáját.

A lány később ezért köszönetet is mondott Alphonse-nak, aki persze nem tudta mire vélni a dolgot. A sapka sajnos nem került elő – Eddy állítólag többször is eladta –, de Georgie így is élete végéig hálás volt Alphonse-nak és meg volt győződve arról, hogy a szövetségiek ártatlanul vádolták meg őt adócsalással. Georgie mindezt azzal indokolta, hogy szerinte az adóhatóság titokban az államnak dolgozik. Ebben kétségtelenül van is valami igazság.

Miután az említett tanárát megverte, Capone a tanácsomra otthagyta az iskolát.

– Néztelek, Alphonse. Megmondom őszintén, ez verés dolog nagyon megy neked. Rég láttam már ilyen szép, alapos munkát. Eddy ráadásul életben is maradt. Rendkívül tehetséges vagy. Úgy vélem, mindenképpen ezzel kellene foglalkoznod.

– Köszönöm, Ben. Rendes tőled, hogy ezt mondod. Éppen azon gondolkoztam, hogy vajon ebből meg lehet-e élni?

– Minden azon múlik, Alphonse, hogy ki tudod-e választani a megfelelő embereket és meg tudod-e győzni őket arról, hogy a megverésüket bármikor képes vagy megismételni. Ezzel a módszerrel a megvesztegetésüket is jóval hatékonyabbá tudod tenni. Tudod, az amerikaiak többsége nagyon megszokta a kényelmet és már nem szereti annyira a fizikai erőszakot. Ha úgy gondolod, bemutatlak két barátomnak. Frankie Yale és Charlie Luciano nagyon értenek az ilyesmihez.

Charlie később Lucky Lucianóként vált ismertté, miután állítólag túlélt egy olyan verést, ami általában halálos szokott lenni. Charlie hidegvérére jellemző, hogy több new-yorki bukmékernél is nagy értékű fogadást kötött arra az esetre, ha életben maradna. Látva Charlie állapotát azok nem sok esélyt adtak neki, ezért Luciano később rengeteg pénzt legombolt róluk.

Alphonse akkoriban több helyen is szerencsét próbált. Úgy emlékszem dolgozott valami tekepályán, bolti eladóként, könyvkötőként, csaposként. Azért választott ilyen változatos munkákat, hogy tökéletesítse a képességeit a különböző társadalmi osztályba tartozó emberek megverésével kapcsolatosan. Két hetet még egy elit golf klubban is dolgozott, ahol sűrűn megfordultak New York akkori hírességei. Alphonse itt nagyon hasznos tapasztalatokat szerzett, melynek következtében a klubot fel is kellett számolni. Capone a megszerzett ismeretei alapján pontosan tudta, hogy kit, hol és mennyire kell megütni ahhoz, hogy meggyőzze az illetőt és az elfogadja az érveit, illetve a tanácsait.

Alphonse a feleségével, Mae-val 1919-ben Amityville-be költözött. Caponéval ellentétben én békés, polgári foglalkozást választottam. Bérgyilkosként a magam ura lehettem és elég jól is kerestem. Az ügyfeleim tudták, hogy megbízható vagyok, és soha nem használok fegyvert.

Rendkívül jó kapcsolatokat építettem ki new-york éttermeivel, kifőzdéivel és ételárusaival. A Triádok révén tekintélyes befolyásra tettem szert a kínai éttermekben is.

Gyakorlatilag New York összes jelentősebb szakácsa a lekötelezettem volt, így ételmérgezés segítségével bárkit feltűnés nélkül meg tudtam ölni. A legszívesebben a kínaiakkal dolgoztattam. Az ügyfeleimnek megadtam egy kínai étterem címét, majd egy megfelelő időpontban asztalt foglaltattam a számukra, melyre ők meghívták a célszemélyt. A pontos munka érdekében mindig megkértem a megrendelőt, hogy az kiszemelt áldozatot beszélje rá arra, hogy vacsora közben viseljen „Happy Birthday” feliratú papírsüveget és tekerjen a nyaka köré színes szerpentint. Gondos és diszkrét módszerem miatt soha nem volt a munkámra panasz.

1919-ben figyelmetlenségből sajnos elkövettem egy súlyos adminisztrációs hibát, melynek következtében Frankie „Raccoon” Salvatore és Frankie „Badger” Salvatore több órán keresztül ültek egymással szemben egy kínai étteremben. Mindkettő fején mókás, kúp alakú papírsapka volt, a vállukat pedig sárga színű szerpentin díszítette. Végig gyanúsan méregették egymást, de nem ettek semmit, nekem pedig sürgősen el kellett hagynom New York-ot.

Találkozót beszéltem meg Caponéval, mivel úgy hallottam ő is valami zűrbe keveredett. Úgy emlékszem egy szimpla gyilkossági perről volt szó. Alphonse kijelentette, minden rendben, ő már beszélt John Torrióval, aki elintézte, hogy Chicagóban dolgozhasson. Nagyon örült neki, hogy velük tartok és megígérte, mindent megtesz annak érdekében, hogy Torrio megismertesse velem a chicagói vendéglátóipart.

Mikor az utazásunk előtt újra találkoztunk, Capone barátságosan üdvözölt:

– Hello, Ben. Örülök, hogy látlak. És persze, jó étvágyat!

– Hello, Alphonse. Én is, örülök, hogy értékeled a munkámat.

– Figyelj, Ben. Chicagóban hatalmas terveim vannak. Teljesen megreformálom a bűnözést. Átállunk az ipari termelésre. Nem szeretnél nekünk dolgozni? Nagyon örülnék neki.

– Köszönöm, Alphonse, de jobban szeretem a nyugodt életet. Maradok az eredeti hivatásomnál. Ha szükséged lesz rám, mindig megtalálsz. Mivel a barátom vagy, neked csak az anyagköltséget kell kifizetned. Éttermi számla, plusz a tisztes borravaló.

Beszélgetésünk közben Capone egy szörnyűséges Bowler keménykalapot viselt, amiben úgy nézett ki, mint egy túlsúlyos Charlie Chaplin, bajusz nélkül. Úgy tartottam helyesnek, ha szólok neki erről.

– Figyelj, Alphonse. Azt hiszed, hogy egy Bowler keménykalapban bárki is komolyan fog téged venni Chicagóban? Szerintem, ha ki akarod építeni a szervezett bűnözést, ahhoz szerezned kéne legalább egy Homburg kalapot. Ez a Bowler ugyanis teljesen komolytalanná teszi a szándékaidat.

– Úgy gondolod, Ben? Nem is tudom. Ezt a Bowlert nagyon szeretem. Kemény a karimája, így jó nagyokat lehet ütni vele.

– Nem ez a lényeg, Alphonse. Azok az idők már elmúltak, amikor kalappal vertük egymást véresre. A hatékonyság kedvéért át kell térnetek a Thompson géppisztolyra. Ahhoz pedig egyáltalán nem illik a keménykalap. El tudod képzelni Chaplint, amint egy Thompsonnal elkezd mészárolni valami North Clark Street-i épület garázsában?

– Mondjuk éppen Valentin napkor? Tulajdonképpen el, de tényleg elég viccesen nézne ki.

Azonnal elhatároztuk, hogy bemegyünk egy férfikalap kereskedésbe és kiválasztjuk azt a modellt, amelyik a leginkább illik a szervezett alvilághoz.

Capone felpróbált egy Homburgot, egy Panamát és egy Cowboy modellt. Az utóbbiban úgy nézett ki, mint Jockey Ewing, csak akkoriban fogalmunk se volt róla, hogy ki is lehet az. Alphonse azt mondta, hogy ez a Ewing nevű fickó talán szintén Frankie Yale alkalmazottja lehet. Persze egyáltalán nem tartottuk fontosnak ezt a dolgot. Semmi közünk nem volt az olajüzlethez.

Alphonse végül kiválasztott egy sötétszürke Fedora kalapot, ami tényleg nagyon jól állt neki.

– Azt hiszem Alphonse, ez lesz az. Megtaláltuk. Tökéletes. Ezzel valószínűleg divatot fogsz teremteni az üzlettársaid között. Az a gond, hogy a színe miatt nagyon sápadtnak tűnik az arcod. Olyan, mintha egy kicsit félnél. Ha te akarsz a szervezett alvilág ura lenni, ezt nem nagyon engedheted meg magadnak.

– Igazad van, Ben. Rémes lenne.

Alphonse nézegette magát egy kicsit a tükörben, majd megkérte az eladót, hogy mutasson néhány világosabb színű változatot. A javaslatomra egy fehéret és egy vajszínűt választott magának, elegáns, fekete szalaggal.

Ez a modell tette végül lehetővé azt, hogy Capone megvalósíthassa az álmát és Chicago korlátlan urává váljon. A Borsalino cég által gyártott Fedora kalap a védjegyévé vált és Chicago városi vezetése nem tehetett ellene semmit. Sajnos a későbbiekben divatba jött a Porkpie modell. Alphonse képtelen volt váltani, ami végül a bukásához vezetett. A dolgot az teszi érdekessé, hogy azok az ügynökök, akik végül Capone vesztét okozták, szürke Fedorát viseltek, bár közülük egyesek már áttértek a Porkpie viselésére.

Eliot Ness a könyvében, amit valami Fraley nevű fickóval írt, azt állította magáról, hogy ő Capone üldözése közben kizárólag Porkpie kalapot viselt. Ebből természetesen egy szó sem igaz. Ness nagyrészt kalap nélkül, illetve szürke Fedorában nyomozott Alphonse után. Capone letartóztatását valójában Frank J. Wilsonnak, a Pénzügyminisztérium ügynökének sikerült elérnie, aki viszont ebben az időben sötétszürke Homburg kalapot viselt, amivel végül meg is tévesztette Caponét. Alphonse le akart számolni Wilsonnal, de az megneszelte a dolgot és sötétzöld Campaign-t kezdett el hordani, ami teljesen felismerhetetlenné tette őt. Wilson végül bíróság elé citálta Caponét, akit 1931-ben adócsalásért el is ítéltek.

Alphonse a szifilisz következtében a 40-es évek elejére testileg és szellemileg is teljesen leépült. Amikor utoljára meglátogattam már nagyon szánalmasan nézett ki. Egy közönséges Boater szalmakalapot viselt.

A bejegyzés trackback címe:

https://nemgogol.blog.hu/api/trackback/id/tr578400292

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása