Minden, ami van, meg olyasmik is, amik nincsenek

NemGogol

Koronás ürügy, koronázáshoz

2020. április 01. - Tölgyes Péter

korona.jpg

Magyarországon az istenek a fejükre estek. De ez nem vígjáték, hanem tragédia. Idézek a 24.hubeszámolójából:

“A kormány most benyújtott javaslata a polgármesterek döntési jogkörét a megyei és fővárosi védelmi bizottság előzetes jóváhagyásához kötné. A védelmi bizottság a javaslatról öt napon belül köteles dönteni, a határidő jogvesztő.

Mindez jelentősen korlátozza a polgármesterek döntési szabadságát, ráadásul egy nem választott testület javára. A megyei, illetve a fővárosi védelmi bizottság elnöke ugyanis a kabinet által kinevezett kormánymegbízott, szakmai elnökhelyettese a honvédelemi miniszter által kijelölt katona, valamint a katasztrófavédelmi szerv területi szervének vezetője. A bizottság tagja a megyei közgyűlés elnöke, a fővárosban a főpolgármester vagy az általa kijelölt főpolgármester-helyettes, a megyei jogú város polgármestere, a katonai igazgatás területi szervének vezetője, a bizottság illetékességi területén működő rendvédelmi szerv illetékes vezetője, az egészségügyi államigazgatási szerv képviselője és az árvízi védekezésért felelős szervezet vezetője.”

https://24.hu/belfold/2020/04/01/veszelyhelyzet-onkormanyzat-vedelmi-bizottsag-varosliget/?fbclid=IwAR318_xspfID1bNGpQznGcFDcRGOJgAmWpjG116UQX2jyi1-x_NJFUdv_gs

A Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes által beterjesztett törvényjavaslat e passzusát szó szerint idézi az index.hu:

“(4a) A polgármester, a főpolgármester, illetve a megyei közgyűlés elnöke (4) bekezdés szerinti döntéséhez szükséges a megyei, fővárosi védelmi bizottság előzetes jóváhagyása. A megyei, fővárosi védelmi bizottság az előzetes jóváhagyás tekintetében a döntési javaslat beérkezését követő 5 napon belül köteles dönteni, amely határidő jogvesztőnek minősül.”

https://index.hu/belfold/2020/04/01/semjen_torvenymodositas_vedelmi_bizottag/?fbclid=IwAR1AQ8B1Uvr8llgQslDtSOEgLeEqBvDaRUqI4s4WzHLcldoY6xtck3MCOCU

Ha valakinek nem lenne világos, a miniszterelnök és az őt körülvevő jogászhad rendesen eltévedt a saját maga kreálta zavarosban. A fideszes kétharmaddal megszavaztatott, korlátlan időre szóló, korlátlan felhatalmazás élét elveendő minden kormányzati és kormánypárti megszólaló azt visszhangozta ugyebár, hogy a felhatalmazás kizárólag a járványhelyzethez kötődik, az arra vonatkozó intézkedésekre szól és annak megszűntéig van érvényben. A miniszterelnökhelyettes által beterjesztett törvényjavaslatot az a helyzet diktálta, hogy virtigli diktatúra módjára nem csak a veszélyhelyzetből fakadó döntések meghozatalában akarják elvonni az önállóságot az önkormányzati választáson győztes ellenzéki polgármesterektől és önkormányzatoktól, hanem ab ovo a kormány (Orbán) által delegált, vagyis utasított tisztségviselők fennhatósága alá kényszerítenék őket, nagyban csökkentve és behatárolva a választott vezetők mozgásterét.

A káoszt jelzi, hogy ilyen szabályozást - az önkormányzati jogkörök erőteljes korlátozását - a felhatalmazási törvény értelmében csakis a veszélyhelyzetre hivatkozva, rendeleti úton léptethetnének életbe, de akkor segget csinálnának mindazok szájából, akik a kormány és a kormánypártok képviseletében e különleges felhatalmazást a járványhelyzethez kötötték és az arra vonatkozó döntésekre mondták érvényesnek. Ezért jött ez az öszvér megoldás, amely alátámasztja azt a vádat, hogy Orbán pusztán eszközként használja a koronavírus-járványt eddig is túlterjeszkedő hatalmának diktatórikussá bővítéséhez.

Nézzük ezt a javaslatcsomagot - amelyet a kétharmad nyilvánvalóan gondolkodás nélkül elfogad majd - a praktikum oldaláról. Képzeljük el azt a helyzetet, hogy a fővárosi védelmi bizottságnak a 23 kerület és Budapest ügyeiben az ötnapos jogvesztő határidőn belül kell majd döntenie a feltorlódott ügyekben, miközben ahhoz sem kapott jogi szamárvezetőt, hogy feladata gyakorlása közben milyen szempontokra kell tekintettel lennie. Mi mást bizonyítana mindez, mint hogy a kormányon lévők szándéka a központi utasításos rendszert lépteti az önkormányzatiság helyébe?! A jogszabály ugyanis még jogorvoslati lehetőséget sem kínál a választott vezetők számára a túlnyomó többségében katonák, rendőrök és népegészségügyi szakemberek alkotta védelmi bizottság döntésével szemben.

Azoknak pedig, akik még mindig mentegetik Orbán rendszerét és cáfolják annak diktatórikus voltát, ajánlom a figyelmébe a salátatörvénybe becsempészett, abba aztán végképp nem illő paragrafust, amely azt is javasolja, hogy a városligeti múzeumi negyed beruházás minősüljön kiemelten közérdekűnek. Egyúttal kimondaná azt is, hogy a Városligetben a főváros által kihirdetett változtatási tilalmat nem kell alkalmazni.

Mindennek annyi köze van a koronavírus-járványhoz, hogy Orbán ezt a világkatasztrófát, százezrek halálát és milliók gazdasági ellehetetlenülését ürügyként használja saját maga, az ország államformájának megváltoztatása nélkül történő megkoronázásához.

------------------

A cikk publikálását követően a 24.hu az alábbi hírt közölte: "

- Továbbra is az eddigiek szerint lesznek gyakorolhatóak a polgármesterek jogosítványai veszélyhelyzetben, a kormány eltekint az erre vonatkozó módosítási szándékától" - nyilatkozta Gulyás Gergely szerdán az MTI-nek. 

https://index.hu/kulfold/2020/04/01/gulyas_polgarmesterek_jogkore_visszavon/?fbclid=IwAR2HiozAcl0FcdOxwX4ONGJcrjLd0DuShpH90QtpdSAGdEOhXFD0ornc5Ag

----------------

A kormány tehát visszakozott. Ennek ellenére úgy gondolom, ezt a lépést a Vegetiusnak és Julius Caesarnak egyaránt tulajdonított mondás szerint kell fogadnunk: 

Si vis pacem, para bellum - vagyis: Ha békét akarsz, készülj a háborúra.

A bejegyzés trackback címe:

https://nemgogol.blog.hu/api/trackback/id/tr1815580962

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.