Minden, ami van, meg olyasmik is, amik nincsenek

NemGogol

NemGogol

Megcáfolható-e a rasszizmus?

2016. március 29. - Toadwart66

d_n_a.jpg

"Két ember genomja átlagosan 3 millió ponton különbözik egymástól, ami elsőre soknak tűnhet, ezért nem árt kontextusba helyezni egy kicsit: 3 milliárd bázispárból álló genomunknak ez mindössze 0.1%-a (azaz egy ezreléke). Hogy ez az állatvilág normái között mennyire kevésnek számít, azt jól szemlélteti, hogy az átlagos genetikai különbözőség még a hozzánk leginkább hasonlító emberszabásúakban is a négyszerese ennek."

Az emberi sokféleség kialakulása

A tudomány, legfőképpen a genetika segítségével természetesen könnyedén be lehet bizonyítani azt, hogy a rasszizmusnak nincsenek biológiai alapjai. Magára a rasszizmus okaira azonban van tudományos magyarázat, amit a humánetológia tárgyal az emberi csoportok és szervezetek vizsgálatával.

Mindezek izgalmas és érdekes témák, melyeknek megértése azonban erőfeszítést igényel. Ahhoz, hogy a rasszizmust megcáfoljuk, tanulni kell. Ha valaki erre nem hajlandó, akkor őt soha nem lehet meggyőzni arról, hogy az emberi genom változatossága az állatvilágon belül rendkívül alacsony. A csimpánzok genetikailag jóval változatosabbak, mint az emberek, pedig az egyedszámuk lényegesen alacsonyabb. A nemzetségükön (Pan) belül valóban beszélhetünk fajokról, a közönséges csimpánzról (Pan troglodytes) és a bonobóról (Pan paniscus).

Sajnos még a sajtóban is gyakran hivatkoznak – teljesen hibásan – emberi fajokra, fajtákra. Ma már emberi fajok nincsenek. Maga a Homo sapiens egységes fajt alkot. Többen elindultunk az emberré válás útján, de egyedül a mi fajunk van már csak életben. A Homo nemzetség összes többi faja, például a Homo habilis mára kihalt.

A faji elkülönülés az emberiségnél nem indult meg, sőt úgy 100.000 évvel ezelőtt a Homo sapiens faj is a kihalás szélére sodródott. Nagyjából egy 10.000 fős populáció maradt csak életben. Ezzel magyarázható az alacsony genetikai változékonyságunk. 100.000 év evolúciós léptékkel mérve nagyon kis idő. A fajjá váláshoz arra lenne szükség, hogy egy adott populáció valami miatt elkülönüljön, és hosszú időre elszigetelődjön. Erre jelenleg nincs esély. A globalizáció ezzel pont ellentétes folyamat.

Fajgyűlöletről tehát abban az esetben beszélhetünk, ha valaki nagyon utálja a macskákat. Faji zavargásnak az számít, ha egy Ursus arctos horribilis széttép egy Homo sapienst.

Fajunknál az adaptáció elsősorban az immunrendszert érintette, mivel a betegségek nagy szelekciós nyomást jelentenek. Ebben vannak a legnagyobb eltérések. A bőrszín a környezethez való alkalmazkodás miatt alakult ki.

Még a nagyrasszok sem különülnek el egymástól élesen. Az eltérő rasszokhoz tartozó egyedek egymással teljes értékű, életképes utódokat képesek létrehozni. A 0,1 %-nyi genom-eltérés mindössze 8 %-a alakítja ki az emberi népcsoportok közötti különbségeket. Ez az emberi genom 0,008 százaléknak felel meg. A kulturális elkülönülésnek nincsenek biológiai okai. Az emberek ezeket a csoportokat saját maguk alakították, illetve alakítják ki, meglehetősen könnyedén és nagy élvezettel.

Emberfajták (cultivar: egy adott fajhoz tartozó, mesterségesen létrehozott változatok) kialakítására megvan minden eszközünk, tudásunk. Háziállatok esetében évezredek óta sikeresen műveljük ezt a tevékenységet. Az emberiség azonban ezt a „Pandora szelencéjét” nem nyitotta ki teljesen, illetve gyorsan vissza is zárta. A náci tudósoknak voltak kísérleteik ez emberek „tenyésztésére”, de az talán minden épelméjű ember számára elfogadható, hogy ez nem járható út. A genetikai betegségek kiküszöbölésére a szelekciónál sokkal humánusabb megoldások is léteznek. Nincs szükségünk semmiféle Taügetoszra.

Az emberi és az állati csoportok között az alapvető különbség az, hogy az emberek egy adott csoporton belül az egyedi versengést képesek visszaszorítani, azaz a csoport tagjai szívesen vesznek részt közös munkálkodásban. A felnőtt csimpánzok soha nem lennének képesek felépíteni egy katedrálist, mivel folyamatosan veszekednének egymással. Ez a csoporton belüli együttműködés azonban felerősíti a csoportok közötti versengést. A csoporton kívüli egyedek elleni erőszak nem számít bűnnek, mivel az a saját csoport érdekeit szolgálja. Ehhez mindössze az kell, hogy a saját csoportunkkal elhitessük, hogy a másik csoport veszélyezteti a miénket. Ha mindkét csoport osztja ezt a véleményt, akkor egymásnak esnek. (Csányi Vilmos - Egyszemélyes kultúrák)

Az emberi csoportokra jellemző egyedi versengés visszaszorulását és a csoportok közötti versengés felerősödését használják ki a politikusok, hadvezérek, vallási vezetők, vállaltok, futballcsapatok. Ez a biológiai alapja a szélsőséges nacionalizmusnak és a rasszizmusnak. Nincsenek jobb és rosszabb ember „fajták”, csak csoportok vannak. Ezek között a csoportok között versengés van, de nincs olyan csoport, amelynek kiemelt szerepe lenne. Lehet valamelyik erősebb, jobban felfegyverzett, technológiailag fejlettebb, fanatizáltabb, más vallású, de ezek a tulajdonságok nincsenek genetikailag belénk kódolva.

A tudomány fejlődését a társadalom jelenleg már nem képes követni. A tudományágak szétválnak, összekeverednek, újak jelennek meg. Nem magányos tudósok fedeznek fel valamit, hanem célirányos kutatócsoportok dolgoznak, gyakran előre megadott protokollok szerint. Egy biokémikustól nem lehet elvárni, hogy magas szinten művelje a botanikát is. Az ökológusok mintavételek alapján matematikai modelleket alkotnak, ezek tulajdonságait vizsgálják.

Az emberek nagy része rendkívül bizalmatlanná vált a tudománnyal szemben. Nem hisznek benne. Megjelent az oltásellenesség, ismét rendkívül népszerű a kuruzslás. A tudományos összeesküvések számtalan elmélete terjed megállíthatatlanul. Virágzanak az áltudományok, a tévtanok. Középkori teóriák tömkelegével lehet találkozni a világhálón. Ezek az elméletek az emberi hiszékenységet és a tudásvágyat használják ki. Egyszerű, érthető magyarázatokat adnak összetett, bonyolult jelenségekre, ezért könnyű befogadni őket.

A hit miatt nincs szükség bizonyítékokra, kísérletekre, ismétlésekre, statisztikailag igazolhatóan kimutatható eredményekre. Nem kell erőfeszítéseket tenni azért, hogy valaki elfogadja ezeket az elméleteket.

A rasszizmus 30-40-es évekbeli, kezdetleges genetikai elméleteken alapul, amiket a molekuláris genetika rég megcáfolt. Ennek megértéséhez azonban legalább gimnáziumi szinten ismerni kellene a genetikát.

Charles Darwin „A fajok eredete” című műve 1859-ben jelent meg. Az eredeti elmélet azóta rengeteget változott, de az alapjait a tudomány igazolta. A drift (genetikai sodródás) nem cáfolta meg az evolúciót, hanem újabb eredménnyel gazdagította azt.

A számítástechnika fejlődése hozzásegíti a kutatókat, hogy hatalmas adatmennyiségekhez jussanak és azokat gyorsan ki is értékeljék. A gyógyszermolekulákat már tervezni lehet a megfelelő receptorokhoz. A kutatóközpontok, egyetemek publikációi könnyen és gyorsan elérhetővé válnak. Ez a tudományos forradalom egyre kevésbé köthető egyénekhez, bogaras tudósokhoz. 

A gravitációs hullámok létezését bebizonyították, de megérésükhöz megfelelő fizikai ismeretek szükségesek. Az egyén a világ egyre kisebb részét képes felfogni. Használjuk a számítógépeket, de senki sem tud otthon összebarkácsolni magának egy Intel Skylake Core i7-6700K 4GHz LGA1151 processzort. Az ismeretek hiányában már a tudományos eredmények elfogadásához is hit szükséges. Elhiszem azt, hogy ezeket a processzorokat emberek és nem boszorkánymesterek gyártják. Ez az, ami az áltudományokat „tudományos” rangra emeli. A tudományhoz és az áltudományhoz is hit szükségeltetik. 

Ha valaki hisz a rasszizmusban, az emberi fajokban, fajtákban, a felsőbbrendű emberben, azt nagyon nehéz meggyőzni arról, hogy ezután inkább a genomikában, a populációgenetikában és a mitokondriális genetikában mélyedjen el. A rasszizmus elméletét bárki képes megérteni, annak cáfolatát azonban tudás hiányában nem.

A címben feltett kérdésre adott válasz tehát az, hogy nem igazán.

A bejegyzés trackback címe:

https://nemgogol.blog.hu/api/trackback/id/tr348534086

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bobby Newmark 2016.03.30. 10:47:46

@Conchobar: A mindennapi életedben a 21. században szinte minden ösztönödet felülbírálod valamilyen szinten. Ezek után kiválasztani egyet, és ráfogni, hogy azt márpedig lehetetlen, elég idióta dolog.

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.03.30. 10:47:55

@Gérard Duchemin:

Ismét bizonyítottad: ostoba sznob vagy.

A népnyelv NEM pontatlan.

Ugye te 12-13 éves vagy? Mert ha igen, akkor mélysötét tudatlanságod még bocsánatos.

$pi$ 2016.03.30. 10:49:38

@Conchobar: "Nem tudod véletlenül ki írta a zárójelben lévő mondatot? "

Én meg vagyok győződve róla, hogy Jézus kitalált személy, de persze nem vagyok tévedhetetlen. Sok véleményt és bizonyítékot sorra vettem, de nem vagyok a téma szakértője.

"Például a mai magyar média is agyonhallgatja a Jobbikot, akkor a Jobbik is csak kitalált dolog "

Pál nem hallgatta agyon Jézust, sokat ír róla. Mondhatnánk, hogy a kora legnagyobb szakértője volt a Jézus témának. Ráadásul időben közelebb élt az eseményekhez mint az evangéliumok szerzői. Meg sem említette azt, hogy Jézus a földön járt volna.

Amúgy itt egy kép a sok közül, ez első ránézésre elég korrektnek tűnik:
jerichobrisance.files.wordpress.com/2013/10/new-testament-timeline-jerichobrisance1.png

Conchobar 2016.03.30. 10:49:52

@Bobby Newmark: "A seggedbe dugd már vissza kérlek a kibaszott szalmabábjaidat, jó? Tipikus tahó hívő ferdítés..." - Az ugye nem fog összezavarni téged, hogy én meggyőződéses ateista vagyok (már volt, hogy temetésen elkaptam a pap rosszalló tekintetét, mert tüntetésnek hatott az, hogy egyedül én nem vetettem keresztet, körülöttem mindenki)

Bobby Newmark 2016.03.30. 10:50:14

@Conchobar: Igen, nyugodtan kérdezd meg a hittársaidat itt a kommentek közt.

Egyébként egy hívő nem azt gondolja, hogy "vízen járni lehetséges, és Jézus ezt megtette", hanem hogy "vízen járni nem lehetséges, de Jézus ENNEK ELLENÉRE megtette, ezért nevezzük csodának".

Tök jó, hogy még a saját vallásodat sem érted...

Bobby Newmark 2016.03.30. 10:54:42

@Gérard Duchemin: Nem, én ateista és agnosztikus vagyok. Egyrészt azt tagadom, hogy amit a vallások állítanak az isteneikről az igaz lenne (ebből a szempontból vagyok ateista), de nem zárom ki isten vagy istenek létezését, csak éppen semmiféle bizonyítékot nem látok rájuk (így vagyok agnosztikus).

És némileg ismerem a vallásokat, ahogy a mellékelt ábra mutatja, időnként még jobban is mint egyes hívők.

Bobby Newmark 2016.03.30. 10:56:05

@BircaHang Média: Ó, az irónia!

Bagoly mondja verébnek, hogy nagyfejű.

$pi$ 2016.03.30. 10:57:04

@Conchobar: "Jézus lehet, hogy baszott leírni bármit is. De halála megtették helyette a tanítványai, az apostolok "

Megint csak hivatkozok a fenti ábrára: jerichobrisance.files.wordpress.com/2013/10/new-testament-timeline-jerichobrisance1.png

Nyilvánvaló, hogy a bibliában nincs egyetlen szó sem, amit Jézus tanítványai írtak volna. Néhányan vitatják ezt, nyilván vallási okokból, de azért ez elég tarthatatlan állapot. A katolikus egyház hivatalos álláspontja szerint sem Mark írta a Mark evangéliumát. :)

Conchobar 2016.03.30. 10:57:23

@$pi$: "Pál nem hallgatta agyon Jézust, sokat ír róla. Mondhatnánk, hogy a kora legnagyobb szakértője volt a Jézus témának. Ráadásul időben közelebb élt az eseményekhez mint az evangéliumok szerzői." - Valóban közelebb? Máté evangéliuma (Wikipédia). "Máté apostol vagy Szent Máté (? – kb. 60[1]), vagy másik nevén Lévi ben Halfai egyike lehetett Jézus első követőinek és apostolainak". "Márk apostol evangelista (hagyományosan 14 – 72), aki a Lévi törzséből való pap volt[1] és Cyrenaica tartományban született.", "Lukács evangélista (? – 84 körül) a négy evangélista egyike. A keresztény hagyomány szerint a harmadik evangélium és Az apostolok cselekedetei című kanonikus bibliai könyv írója... Pál apostol térítette meg", és végül: "Pál apostol vagy Szent Pál (kb. 5 – 67. június 29.) a tizenharmadik apostol, a korai kereszténység jelentős alakja, nagy szerepet játszott a kereszténység elterjesztésében az európai kontinensen. Az Újszövetségben 14 könyv (levél) köthető a nevéhez, bár A zsidókhoz írt levél szerzősége vitatott. Életével kapcsolatosan a legjelentősebb forrás a Biblia, ezen belül az Apostolok cselekedetei és Pál levelei."

Conchobar 2016.03.30. 11:05:31

@$pi$: "Megint csak hivatkozok a fenti ábrára" - De minek? Azok az írások maximum egy emberöltővel Jézus halála után születtek. Az evangéliumok keletkezése idején még éltek azok (vagy legalábbis a gyerekeik), akik személyesen ismerték Jézust az evangélistákon kívül. Egyébként, Jézus életében nem volt értelme leírni a dolgokat, hiszen ő személyesen hirdette az igét. Szerinted Bar-Kochba se létezett?

Wrex 2016.03.30. 11:07:01

@Toadwart66: "A tudomány, legfőképpen a genetika segítségével természetesen könnyedén be lehet bizonyítani azt, hogy a rasszizmusnak nincsenek biológiai alapjai."
Kár hogy már a legelső mondat is duplán cáfolható.
1. Tetszőleges ember, akármilyen képzetlen is, a két kis szemecskéjével könnyedén bizonyíthatja hogy a rasszizmusnak VAN biológiai alapja.
2. A genetikusok azt bizonyították hogy közel állnak a rasszok egymáshoz. Ezzel indirekt bizonyították hogy VAN genetikai eltérés, azaz a rasszizmusnak VAN biológiai (sőt, genetikai) alapja.
Innentől kezdve az összes többi duma, zabhegyezés, fingreszelés, stb.

Az egy ezrelékes különbségről meg csak annyit, hogy pl. Afrikában ezen az ezreléken múlik hogy szétég a bőröd a napon percek alatt vagy sem, azaz kicsit durvábban: hogy megdöglesz-e ruha nélkül vagy sem. Ha nem hiszed, teszteld le tudományosan, lehetőleg magadon.

hétköznapi libsizmus 2016.03.30. 11:10:05

Na megvolt a napi nácizás, lehet menni a kasszához

Mert ugye a "A náci tudósoknak voltak kísérleteik ez emberek tenyésztésére”, nanemár. Az egész sztori angolszász tudósoktól indult, egy Charles Darwin nevű pasas kezdte el nyitogatni Pandora szelencéjét. Az unokatestvére, a roppant élelmes Francis Galton fordította a tudást az emberi faj megváltoztatása felé, és az öreg Charles Darwin fia, Leonard Darwin volt az erre hivatott Brit Eugenikai Társaság elnöke két évtizeden keresztül

Az első eugenikai törvényeket az USA egyes államaiban hozták az 1900-as évek elejétől kezdve érvényben voltak sok évtizeden keresztül, és egy külön intézet végezte az erre hivatott kísérleteket állami pénzből. De említhetjük pl. Svédországot is további példaként. Izraelt most szándékosan kihagyom a felsorolásból

Persze az ilyen felesleges részletekkel kár megzavarni a zemberek agyát, tehát fujj csúnya náci bácsik, hajrá kisgyerekek!

Conchobar 2016.03.30. 11:10:26

@Bobby Newmark: "Tök jó, hogy még a saját vallásodat sem érted... " - Ostoba

Gérard Duchemin 2016.03.30. 11:11:06

@BircaHang Média: "A népnyelv NEM pontatlan." Nagyon is hogy az. Nem véletlen, hogy a tudós nem nevezi a bolygót csillagnak, pusztán azért, mert világít. A népnyelvnek az a lényege, hogy korábbi, sokkal kevesebb ismerettel rendelkező állapotot tükröz. Vagy olyan jelenleg élő egyszerű emberek világképét, akiknek kurvára mindegy, hogy valami csillag, vagy bolygó. Ilyen felületes ember lehetsz te is.

$pi$ 2016.03.30. 11:12:13

@Conchobar: "De minek? "

mert azt mondta valaki, hogy az evangéliumokat az apostolok írták. pedig ők akkor már halottak voltak.

hétköznapi libsizmus 2016.03.30. 11:13:39

@Wrex:
Teljesen komolytalan ideológiai pamflet az írás. A zember és a majom között alig 1-2%-nyi a genetikai különbség, tehát ugye rasszizmus ha nem kötünk házasságot egy csimpánzzal. Az egér az már 8% ha jól emléxem, ott már lehet mérlegelni

hétköznapi libsizmus 2016.03.30. 11:21:23

@BircaHang Média:
"a kereszténység NEM ellenzi a rabszolgaságot"

A rabszolgaság ellen már nagyon rég és következetesen fellép a keresztény egyház. Többek között Magyarországon is úgy 8-9 száz évvel ezelőtt, de a modern abolíciós törvényeket is egyházi személyek járták ki

Conchobar 2016.03.30. 11:22:19

@$pi$: "mert azt mondta valaki, hogy az evangéliumokat az apostolok írták. pedig ők akkor már halottak voltak. " - Igazad van. Az evangéliumokat nem az apostolok, hanem az evangélisták írták. Csakhogy az evangélisták is többé kevésbé Jézus kortársai voltak ( Szent Máté (? – kb. 60[1])","Márk apostol evangelista (hagyományosan 14 – 72),", "Lukács evangélista (? – 84 körül)", "Pál apostol vagy Szent Pál (kb. 5 – 67. június 29.)". Persze, még mindig mondhatod azt, hogy voltaképp nem is ők írták, a nekik tulajdonított írásokat. Egyikük se

Faszerkezet 2016.03.30. 11:31:24

@hétköznapi libsizmus:

"Az egér az már 8% ha jól emléxem, ott már lehet mérlegelni"

A fenét... Ne legyél ilyen rasszista... Hát neked az egér nem ember????

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.03.30. 11:39:42

@Gérard Duchemin:

A csillagász nem beszél napnyugtáról se az égitestek leírásakor, mert a Nap nem nyugszik le, hanem a Föld fordul el. Viszont még ő is napnyugtáról beszél tudományos szövegkönyezeten kívül, s ő is kirögne téged, ha elmondanád neki, hülye a magyar nép, mert Esthajnalcsillag néven nevezi a Vénuszt.

Tanuld meg: az emberi nyelv sokkal gazdagabb annál, mint aminek te dilettáns agyaddal hiszed.

Azaz dilettáns sznob vagy. Mondjuk valami szocilingvisztikai alapmű kellene neked. Nagyon meg fogsz lepődni,ha elolvasol ilyesmit...

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.03.30. 11:41:13

@Conchobar: @$pi$:

Az avangéliumok szerzői közül hárman voltak apostolok, 1 pedig nem volt az.

2016.03.30. 11:41:28

@BircaHang Média:
Birka, te birka. A csillag valóban minden égitestet jelentett, évszázadokkal ezelőtt. De így van ez a húgy szavunkkal is! Szóval, húgyozik a szemed.
Te egy fényes húgy vagy az emberi butaság egén....

Bobby Newmark 2016.03.30. 11:44:56

@BircaHang Média: Nem a faszt nem, éppen most bizonyítottad, azzal, hogy homlokegyenest különböző égitesteket ugyanazzal a szóval jelöl. És azt is tegyük hozzá, hogy szerinted.

Egyébként meg attól, hogy te felszínes, ostoba fasz vagy, nem kéne ezt kivetítened a világra. Van, aki nem hozzád hasonlóan felszínes ostoba fasz, és helyesen használja a szavakat.

Conchobar 2016.03.30. 11:45:11

@BircaHang Média: "Az avangéliumok szerzői közül hárman voltak apostolok, 1 pedig nem volt az." - Köszönjük! Nagyon sokat segítettél

Conchobar 2016.03.30. 11:51:55

@Bobby Newmark: " Van, aki nem hozzád hasonlóan felszínes ostoba fasz, és helyesen használja a szavakat." - ...és úgy érzed, hogy éppen te vagy az (a nem-felszínes és nem-ostoba)?

2016.03.30. 11:52:15

@Conchobar: Nem ők írták, hanem tollba mondták. Avagy a tanítványaik írták le, a saját emlékezetük alapján, egy szép, tanításokkal teli nap után....amúgy ezek egymásra épültek, látszik, mely elemet vett át egyik a másiktól. Pál eléggé a középpontban volt.
Ráadásul nincsenek meg az weredeti szövegek, későbbi másolatokkal rendelkezünk.
Tehát, hogyan írt le egy eseményt egy apostol, ha ott sem volt? Mondjuk a keresztre feszítést? Hisz mind elbújt. Vagy a feltámadást? Mit mondott Jézus Pilátus előtt????
Hogyan számol be Péter Krisztus megkeresztelkedéséről, ha még nem volt a tanítványa,?

De a dolog egyszerű: nem kellett egyetlen személynek lenni, lehet, hogy az eredeti Jézus sztorit más térítők csodás tevékenységeivel kiegészítették.
Az mindenesetre elgondolkodtató, hogy a kor történetírói valahogy hallgatnak róla. Pedig a rómaiak hagyták volna, hogy írjanak Jézusról, hisz kábé magasról leszarták....
Egyébként Keresztelő Jánosról vagy Bar Koh Baról sokkal több információnk van.

Az is érdekes, hogy a Jézus sztori nem egy eleme fellelhető korábbi vallásos szövegekben.
Mondjuk épp a mennybe menetel....egyiptomi sztori eredetileg.

2016.03.30. 11:55:55

@Bobby Newmark:" Az 1400—1410-es évekből fennmaradt schlägli-szójegyzékben a következő csillagászati szavakat olvashatjuk: nap, hold, újhold, holdszegés, félhold, teljeshold, verőfény, húgy (csillag), húgybanéző (asztrológus), fényes húgy (Lucifer), est húgy (Vesperus), szekérhúgy (Plaustrum), kaszahúgy (Adartica), göncölszekér, északi szél, villámlás stb.

A hugyókázik a szemed népnyelvi szólás jelentése: “hamisan csillog”, a több száz éves szövegekben pedig Istent mint a “húgyok teremtőjét” szólítják meg könyörögve. Hajdan két ősi húgy szavunk is volt, az egyik azt jelentette, mint manapság, a másik pedig “csillag” volt."

Gérard Duchemin 2016.03.30. 11:57:24

@BircaHang Média: Ha tudod, hogy jelentésbeli különbség van a csillag és a bolygó, illetve a faj és a rassz közt, miért használod hibásan a szavakat (még ha más kontextusban védhető is lehetne az okoskodásod)? Azért, mert buta troll vagy, aki csak a maga vélt igazáért szájal?

Bobby Newmark 2016.03.30. 11:59:28

@hétköznapi libsizmus: Ja, a keresztények rabszolgásítása ellen. Általánosan 1965(!), a második vatikáni zsinat óta ítéli el.
Addigra a világ majdnem összes országa törvényen kívül helyezte már a rabszolgatartást. De azért szép próbálkozás volt.

8-900 évvel ezelőtt a rabszolgaság még egyházi büntetésként is létezett, például a szaracénok segítésére.

Hazug geci vagy.

Gérard Duchemin 2016.03.30. 11:59:37

@Conchobar: Ebben a vitában ő volt a nem ostoba, és a BircaHang volt az ostoba. Ami a faszt illeti, abba most nem mennék bele.

2016.03.30. 12:01:23

@BircaHang Média: Azok, akik azt a nézetet tartják, miszerint Márkot harmadikként írták, kitartóan végeztek szövegkritikai kutatásokat is. Az irodalmi elemzésből, valamint az ókori történeti adatokból aztán egy olyan eseménysor tárult elő, ami szerint

1) Péter apostol Rómában beszédsorozatot tartott Jézus földi működéséről.

2) Péter ezekben a beszédekben saját szavain túl Máté és Lukács evangéliumából is idézett, és ezáltal összevegyítette őket, mint ahogy két folyó egymásba ömlik.

3) Márk, Péter segédje vagy titkára feljegyezte ezeket a beszédeket, majd

4) a hívők folytonos kéréseinek engedve, közreadta ennek a megszerkesztetlen, szó szerinti, gyorsírással írt átiratnak a másolatait. Ez az, amit mi Márk evangéliuma néven ismerünk. Alexandriai Kelemen szerint Péter először nem fordított túl nagy figyelmet erre a kiadásra, de amikor meglátta ennek gyümölcseit, megváltozott a véleménye.

www.depositum.hu/evangeliumok/evangeliumok.html

2016.03.30. 12:02:36

@Gérard Duchemin: Azért ismerd el, egy birkától nem rossz eredmény. (-:

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.03.30. 12:06:49

@Könnyen elkaptuk, uram!:

Oké, na és?

Mit akarsz ebből kihozni?

Számtalan írás volt a korai kereszténységben. Barátiak és ellenségesek is (ez utóbbi alatt azokat érfve, mely nem a keresztény tanítást közvetítették, vagy nem teljesen azt). Még ha csak a helyes írásokat tette volna be az Egyház a Bibliába, ma 150-200 könyve lenne az Újszövetségnek. Az Egyház szigorúan válogatott, hogy csak azok kerüljenek be, melyek a legmegfelelőbbek a cél - a hit terjesztése - érdekében.

Conchobar 2016.03.30. 12:08:44

@Könnyen elkaptuk, uram!: "Az mindenesetre elgondolkodtató, hogy a kor történetírói valahogy hallgatnak róla. Pedig a rómaiak hagyták volna, hogy írjanak Jézusról, hisz kábé magasról leszarták....Egyébként Keresztelő Jánosról vagy Bar Koh Baról sokkal több információnk van." - Node, ha te valóban elgondolkodtál, akkor gyorsan eredményre kellett volna jutnod ez ügyben. Jézus nem robbantott ki felkelést, mint Bar Koh ba, Jézus nem volt egy gyors ütemben, nem (csak a) zsidók közt terjedő vallás képviselője. Jézus életében a 'kereszténység' még csak marginális kis zsidó szekta volt maroknyi követővel. Akkor még nem volt rajtuk különösebben említeni való, és a kortárs történetírók sem láttak a jövőbe

Faszerkezet 2016.03.30. 12:10:51

@Bobby Newmark:

Nah jó, de a szaracénok genetikailag alacsonyabbrendűek. Már az SS is megmondta 648-ban az első führergeburtagvirchaft alkalmával.

Tehát a szaracén példa nem ér.

Gérard Duchemin 2016.03.30. 12:10:57

@BircaHang Média: Szarul használtad a szavakat. Bolygó helyett csillagot mondtál, rassz helyett fajt. A bolygónak a csillag kurvára nem szinonimája, és a rassznak sem az a faj.

2016.03.30. 12:16:09

@Conchobar: Magyarul a Jézus sztori később lett kialakítva. Nem volt olyab nagy hatású, mint azt most gondoljuk. Azért Josephus Flavius biztos felfedezte volna ennek jelentőségét, ha valóban lett volna. Abban a korban naponta jelentek meg megváltók.
Flavius ír például Jánosról, de megemlíti Jézust is, igaz, róla azt írja, hogy követői azt tartják, hogy, és terjesztik az eszmét....
De amit belinkeltem Birkának, az is azt bizonyítja, hogy már az első, hitelesnek kikiáltott evangéliumok születése is egy közös munka eredménye volt. Pé0ter prédikélt, a titkára leírta a legfontosabb elemeket, már ahogyan ő értelmezte, aztán a hallgatóság visszajelzései alapján kiegészítette.
És ezt a Katolikus Egyház állítja....

2016.03.30. 12:18:07

@BircaHang Média: Pont azt akartam kihozni, amit utolsó mondatodban írtál: az egész kereszténység a későbbi évszázadok alatt alakult ki, tehát a Jézus sztori sem az eredeti....magyarul népmesei elemeket tartalmaz. Te, húgyszemű juhász!

2016.03.30. 12:19:13

@Gérard Duchemin: De, jól használta a szót, mármint a csillagot, csak évszázados lemaradásban van....

Gérard Duchemin 2016.03.30. 12:24:43

@Könnyen elkaptuk, uram!: Csak az a baj, hogy nem lehet egy vitában úgy tenni, hogy kérem én pontosan fogalmazok, csak épp úgy, mint a tudomány előtti ókorban tették elődeink. Habár a bolygók elkülönítése a csillagoktól évezredes dolog, még ha eleink nem is ismerték a pontos természetüket, és esetleg istennek vélték őket.

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.03.30. 12:28:31

@Gérard Duchemin:

Fentebb már leírtam pontosan miért vagy hülye, most nem ismételném el.

2016.03.30. 12:29:22

@Gérard Duchemin: Jó, lebuktam, csak vicceltem. Mondhatta volna, hogy tejút, vagy Göncöl szekere, de attól még tudjuk, hogy a csillagok nem tejből vannak, és nem is szekerek. De ne érts félre, nem akarom védeni, Birka agyában már a prionok alkotják a többséget.

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.03.30. 12:30:29

@Könnyen elkaptuk, uram!:

A kereszténység kialakulása alatt mit értesz pontosan?

Ha a tanítást, akkor az a legelején kialakult.
Ha a keresztény Bibliát, akkor az a IV. sz. végére lett meg végleg.
Ha az egyházszervezetet, az még később érte el mai alakját.

Hol a népmesei elem?

Paczalpörkölt 2016.03.30. 12:33:23

Mit értünk rasszizmus alatt egyáltalán?
Amennyiben azt, hogy az eltérő embercsoportok félelemmel tekintenek egymásra vagy szélsőséges esetben ölik egymást, ez elég logikusan evolúciósan is magyarázható.
Tegyük fel az őskorban volt 10 különböző törzs, amelyekből az egyikben megjelent egy "rasszizmus gén" amely hajlamosít az eltérő csoportok elleni agresszióra, a többiekben meg nem volt ilyen. Ez esetben nyilván egy konfliktushelyzetben - pláne ha éppen erőfölényben voltak, akkor a rasszizmust hordozó csoportok nagyobb valószínűséggel irtották ki a többieket, mint azok őt. És mint tudjuk, azok leszármazottai maradtak fenn mára, akiket eddig nem írtottak ki, vagyis azok, akik inkább másokat irtottak ki, és rettegtek az idegenektől, ezért inkább megölték őket, minthogy megkockáztassák, hogy azok végeznek ővelük.
Szóval a ma élő emberek olyanok leszármazottai akik rasszisták voltak - legalábbis ebben az értelemben. Tehát a hajlam bennünk van.
Történet vége.

2016.03.30. 12:34:20

@BircaHang Média: A hülyét is rosszul használod. Helyesen birka.

2016.03.30. 12:36:22

@BircaHang Média: Szájról szájra terjedt. Jézus tanításairól nem készültek feljegyzések. Később, a tanítások alapján írták le a szónokok titkárai. Namost egy szónok azt fogja mondani, amit a hallgatóság bevesz. Lásd még Gyurcsány, Orbán beszédei.

Bobby Newmark 2016.03.30. 12:42:02

@BircaHang Média: Mármint úgy érted, hogy amik megfeleltek a római császár politikai céljainak.

David Bowman 2016.03.30. 12:43:39

Egy pitbull és egy uszkár közt még ennyi különbség sincs. Melyiket simogatnád meg?

2016.03.30. 13:00:11

@David Bowman: A pitbullt. Ha nincs tréningezve, leginkább harcra, egy beszari.

dingó29 2016.03.30. 13:13:03

"A faji elkülönülés az emberiségnél nem indult meg"

1-Ellentmondás önmagaddal. Fentebb két sorral írod, hogy az emberi nembe több faj is tartozott(melyek régészeti leletek tanulsága szerint egymással egy időben éltek) csak mára a többi kihalt.

2-a bőrszínnek a környezethez alkalmazkodása, és egyéb rasszi jelegzetességek nem épp a faji különválás kezdeteit jelenti?

" egységes faj mert külön rasszból származó emberek szaporodásképes utódot tudnak létrehozni"

Ezek szerint a tigris, oroszlán és a leopárd is egy faj. Ők is képesek szaporodásra képes (nőstény)utódot létrehozni.

MEDVE1978 2016.03.30. 13:17:29

Ha jól emlékszem Darvin a "faj" fogalmát igazából rendkívül mesterségesnek értékelte, mert számára - az elméletéből is következően - leginkább egyedek voltak, amelyek genetikailag különböztek egymástól. Az egyedek különbözőségének mértékét határozták aztán meg a "faj", "rassz", "család", "nemzetség" stb. kifejezésekkel. De ez igazából lényegtelen.

A mai rasszizmus már kevésbé evolucionista, mint kulturális vagy szociológiai alapú. Ez azt jelenti, hogy az idegengyűlölet kevésbé alátámasztott azzal, hogy az adott egyed genetikailag alacsonyabb rendű, inkább arra mennek rá, hogy az egyed közösségének társadalomfejlődése alacsonyabb rendű. Ez alapján nyilván a négert a muzulmánsága, afrikai törzsiségi "primitívsége" miatt utálják, nem pedig szimplán azért, mert a génjei alapján néger és nagyobb orra van.

Egyébiránt olvastam pár éve egy érdekes kísérletről, ami viszont vicces módon kimutatta, hogy a rasszizmus milyen korán jelen van az emberek életében, bár ezt is csak részben mondanám genetikai jellegűnek. A kísérletben különböző rasszokból származó, néhány hónapos csecsemőknek mutattak képeket emberekről és mérték meg EEG-vel az agyi reakcióikat (valahogy összekötve ezeket a félelemmel -bizalommal). Azt mérték, hogy a csecsemők a saját rasszukat illetően jóval nagyobb bizalmat mutattak / kevésbé féltek, míg más rasszoknál inkább. Érdekes, hogy a sötét bőr egyértelműen nagyobb félelmet keltett az egyéb rasszokban (mongolid, kaukázusi), mint a másik "fehér".

Tehát így - bár csoportalapon - szinte a kezdetektől fogva jelen van a rasszizmus az ember életében: a rá való hajlam genetikailag kódolt.

hétköznapi libsizmus 2016.03.30. 13:21:13

@BircaHang Média:
Mondjuk már a kereszténység fogalmában. A kereszthalál annak idején rabszolgáknak lett kitalálva, csak nekünk ugrik be rögtön Jézus ha keresztről hallunk

$pi$ 2016.03.30. 13:28:43

@BircaHang Média: "Az avangéliumok szerzői közül hárman voltak apostolok, 1 pedig nem volt az. "

Ne haragudj, de te vallásos vagy, ami definíció szerint azt jelenti, hogy minden bizonyíték ellenére hiszel dolgokat. Én nem vagyok vallásos, nekem definíció szerint nem számít, hogy ki mit hisz.

Logikus, hogy bármilyen vallásos kijelentéseket teszel azok nekem nem számítanak. Nem sértésből mondom, egyszerűen ez a helyzet.

Rengeteg bizonyítékot láttam arra, hogy nem az apostolok írták ezeket a részeket, nyilván lehetetlen és felesleges lenne megpróbálnom felsorolni ezeket. Pláne neked, akinek nem számítanak a bizonyítékok ezekben a kérdésekben. Szóval szerintem hagyjuk ezt...

$pi$ 2016.03.30. 13:35:47

@Könnyen elkaptuk, uram!: "Flavius ír például Jánosról, de megemlíti Jézust is, igaz, róla azt írja, hogy követői azt tartják, hogy, és terjesztik az eszmét...."

Igen, a híres "Testimonium Flavianum". A legkorábbi fellelt előfordulása a negyedik század, széles körben elfogadott tény, hogy ez egy későbbi betoldás amit azért született, mert égő volt, hogy Flavius meg sem említi Jézust.

Természetesen vannak akik vitatják, hogy későbbi betoldás lenne, de persze vallásos kérdésben mindent vitat valaki...

Gérard Duchemin 2016.03.30. 13:36:11

@$pi$: Mondjuk messze nem minden keresztény számára hitbéli alaptétel az, hogy az apostolok írták-e a nekik tulajdonított írásokat. Vannak ilyen és olyanfajta hívők is, ez nem egy homogén társaság.

Gérard Duchemin 2016.03.30. 13:42:03

@dingó29: Nem ellentmondás, mert azt írja, hogy a homo nemen belül több különböző faj volt, melyek közül mind kihalt, kivéve a homo sapiens, azonban a fajunkon belül nem indult meg az a folyamat, mely több különálló fajt eredményezne később. Bár ez annyiból hülyeség, hogy nem látjuk a jövőt. Pl. lehet hogy a házi macskából a jövőben több faj lesz. Vagy mondjuk az emberek egy része elmegy más bolygóra, és más fajjá különül el. Ki tudja?

Gérard Duchemin 2016.03.30. 13:43:46

@dingó29: "Ezek szerint a tigris, oroszlán és a leopárd is egy faj. Ők is képesek szaporodásra képes (nőstény)utódot létrehozni. " Ez mutatja azt, hogy a faj ilyenfajta definíciója nem használható. Ahogy a többi sem, mert egyértelműen olyan, hogy faj, nincs. Lásd pl. gyűrűfajok.

Gérard Duchemin 2016.03.30. 13:45:54

@BircaHang Média: "Ha az egyházszervezetet, az még később érte el mai alakját." Mi az, hogy mai alakját? Hisz nem egy darab "egyház" van. Vagy szerinted csak a katolikus egyház képviseli a kereszténységet? Vagy a többi felekezet is? Vagy egyik sem? Nem igazán érthető, mi alatt mit értesz.

Toadwart66 2016.03.30. 13:46:32

@Gérard Duchemin: Nem, mivel ezek nem képesek szaporodóképes utódokat létrehozni. Öszvérek.

$pi$ 2016.03.30. 13:48:45

@Gérard Duchemin: "Mondjuk messze nem minden keresztény számára hitbéli alaptétel"

Így van! Sok keresztény elfogadja, hogy ezeket a neveket jóval később írták oda a címekbe. De tudod így működik a vallás: azért írták oda an eveket, hogy nagyobb legyen a hitele a történetnek.

Namost elég gáz, mert magában a történetben benne van, hogy hogyan találkozott Jézus XY prófétával, a történet pedig évtizedekkel előtte kezdődik, ráadásul amikor odaér a történetbe a szerző, akkor meg sem említi, hogy "találkozott velem" vagy "jah, egyébként én voltam az az XY", tehát az eredeti szerzőnek esze ágába sem volt azt sugallni, hogy ő próféta lenne.

És ennek ellenére egy csomó ember azzal bizonygatja Jézus létét, hogy hát ott voltak ezek az emberek és hiteles leírást adták, hiszen ők azok a próféták, ők tudják, ezek szemtanúk beszámolói.

A vicces még az, amikor el akarják érni, hogy elhiggyem, amikor maguk a keresztények sem tudnak megyezni benne, hogy igaz -e. :D

$pi$ 2016.03.30. 13:49:57

@Gérard Duchemin: "Lásd pl. gyűrűfajok. "

Úgy van... vagy két pasi. :) Ők sem képesek utódokat létrehozni. :D

2016.03.30. 13:55:36

@$pi$: Ezt már nem is akartam említeni.

2016.03.30. 13:57:16

@$pi$: Mondjuk ott van párhuzamként 1956. Mindenki másképp emlékszik....

2016.03.30. 13:59:22

@$pi$: Ráadásul még a négy alapmű esetében is vannak ellentmondások.

2016.03.30. 14:04:45

@Toadwart66: @Gérard Duchemin: A faj egy eléggé képlékeny maghatározás. Több szempont alapján is lehet fajokba csoportosítani élőlényeket. Ezen kár vitázni.

$pi$ 2016.03.30. 14:10:18

@Könnyen elkaptuk, uram!: "Ráadásul még a négy alapmű esetében is vannak ellentmondások. "

Elég érdekes a plagizálás is:
en.wikipedia.org/wiki/Q_source

viszont számomra nem ez volt a legdurvább, hanem az, hogy a Mark néven emlegetett szerző nyilvánvalóan nem ismerte a korabeli zsidó vallási szabályokat. Szekértők azt állítják, hogy a későbbi szerzők megpróbálták javítgatni, de egy idő után szemmel láthatóan feladták. :)

"Mondjuk ott van párhuzamként 1956. Mindenki másképp emlékszik.... "

Nagon jó példa a cargo kultusz. Egy olyan vallás, ami nem is olyan régen született, nagyon vicces, ahogy meg akarják idézni a világháborús ellátmányt hozó gépeket: i.ytimg.com/vi/dVZ9bPRTiIA/maxresdefault.jpg

Bobby Newmark 2016.03.30. 14:12:54

@Gérard Duchemin: De megindult, csak aztán visszafordult a globalizációval. A rasszok pont az új fajokra szakadás eleje. Csak aztán elkezdtük bejárni a Földet, a korábban egymástól elszigetelt populációk ismét találkoztak. Most már a Földön _egyetlen_ emberpopuláció van.

2016.03.30. 14:16:22

@$pi$: Igen. Pont erről írtam. Van olyan hipotézis is, hogy Pál római szereplése után íródott a Máté. Tehát feltételezhető, hogy Pál agymenése az alapja a többinek is.

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.03.30. 14:28:15

@Könnyen elkaptuk, uram!:

Elfejleted, hogy személyesen Isten biztosította e tanítás fennmaradását, ezért is hívják Szent Hagyománynak.

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.03.30. 14:29:10

@Bobby Newmark:

Mi köze a római császárnak a Bibliához? Semmi.

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.03.30. 14:32:37

@$pi$:

Valójában NINCS JELENTŐSÉGE annak, hogy ki írta. Lényegtelen. Nem ezen múlik a tanítás, Ha nem lenne Biblia, az se jelentene semmit. A tanítás a lányeg.

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.03.30. 14:39:35

@Gérard Duchemin:

Na igen, ez jó kérdés.

Én a hétköznapi néven vett kereszténységet 4 csoportra osztanám:
- marginálisok,
- reformerek,
- konzerválók,
- ragaszkodók.

A marginálisok azok, akik magukat kereszténynek mondják, de az eredeti tanítást elferdítették szinte mindenben. Pl. jehovisták, mormonok, unitáriusok, stb.

A reformerek azok, akik komolyan elhitték, hogy ők okosabbak Istennél, így igyekeztek "megtisztítani" az eredeti tanítást saját fejük szerint. Elvetették mind az egyházszervezetet, mind a Szent Hagyományt. Ez gyakorlatilag a protestantizmus legnagyobb része.

A konzerválók azok, akik - legalábbis szóban - sem az egyházszervezetet, sem a Szent Hagyományt, de kifejlesztettek új hagyományokat is.

A ragaszkodók pedig azok, akik semmin sem változttak.

Gérard Duchemin 2016.03.30. 14:55:35

@BircaHang Média: Ez is jó nagy baromság. Sejtettem, hogy Istennél magukat okosabbnak tartóknak fogod nevezni a protestánsokat. Sok hülyeség van a fejedben, de így vagy igazán vicces. Chemtrail-ben, homeopátiában nem hiszel? Az sem lenne túl extrém mindezek mellé.

$pi$ 2016.03.30. 15:20:26

@Könnyen elkaptuk, uram!: "hogy Pál agymenése az alapja a többinek is. "

Nos igen. Pálnak meg valószínűleg volt valami epilepsziás tüneteket podukáló problémája, ami annyira nem volt súlyos, hogy elveszítse az öntudatát, de az égen megjelenő fények és az egész leírás a látomásairól állítólag elég árulkodó. Láttam egyszer egy riportot egy orvossal, azt mondta, hogy ha nem is mindennapi, de elég jól ismert tünetcsoportot írt le a biblia.

Amúgy igen, ilyen egy tipikus nem kitalált, hanem létező személy: olyan dolgokat produkál, amiket akkor nem tudtak pontosan értelmezni, de ma már tudunk. Ha csak egy ilyen csoda leírása lenne a bibliába... :)

Mondjuk ha Jézus pár mondatban elmondta volna a fény kettős természetét vagy a magfúziót... :D Pedig majd megfeszült, hogy elhiggyék ő az isten fia... :)

Persze nem akarok senkit sem megbántani, de a sok "ez nemzette azt" közé igazán befért volna, hogy "pestis? bolhák terjesztik a patkányról az emberre, erre majd ügyeljetek!" vagy ilyesmi...

$pi$ 2016.03.30. 15:23:47

@BircaHang Média: "Valójában NINCS JELENTŐSÉGE annak, hogy ki írta. Lényegtelen."

Neked. Hívő embernek nincs szüksége bizonyítékokra és az ellentmondásokon is könnyen átsiklik. Ha mérlegelni akarod a dolgokat, akkor abban a pillanatban, hogy a szerző olyan dolgokról szól, amikről bizonyíthatóan nem tudhat máris súlytalan az egész. Hallomás alapján megismert dolgokat a bíróságon el sem engednek mondani...

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.03.30. 15:30:44

@Gérard Duchemin:

Ezek a tények. Luther elhitte magáról, ő az új Jézus, sőt NAGYOBB nála, s elkezdte hasraütéses alapon megállapítani mi igaz tanítás és mi nem az. Szégyenletes eretnek volt, az biztos.

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.03.30. 15:31:17

@$pi$:

Nincsenek ellentmondások.
Isten nem bíróság.

Gérard Duchemin 2016.03.30. 15:39:09

@BircaHang Média: Tudsz még hasonló baromságokat? Szórakoztatóak. Mivel félművelt vagy, bátran tudsz az agyad által mozaikokból összeragasztott vadságokat mondani. Nincs benned kontroll. Jókat röhögök rajtad.

Ma Baker 2016.03.30. 16:39:29

Egyáltalán nem biztos, hogy csak genetikai területen kéne keresni az okokat, különbözőségeket. Elég valószínű, hogy már maga a rasszizmus elnevezés is félrevezető, mert az ellenérzések jelentős része lehet pszichológiai eredetű, melyet azonban könnyű pl a bőrszínhez társítani.
Nem azért szokott egy ember egy másikat gyűlölni, mert más bármijének a színe, hanem a bőrszíne alapján (és nem ebből következően) feltételezi, hogy gyökeresen más a kultúrája, viselkedése.

hétköznapi libsizmus 2016.03.30. 19:11:10

@BircaHang Média:
Történeti aspektusból a kereszténység rabszolgavallás. Ehhez képest látok némi ellentmondáat abban, ha valaki azt állítja, a kereszénység nem utasítja el a rabszolgaságot

annamanna 2016.03.31. 02:41:54

@Toadwart66: Én meg ezt a cikket ajánlom figyelmedbe: www.kataca.hu/sport/uszas/u2001/ns20010208.html

Pontosan azért nincsenek fekete úszók, amiért más sportágakat letarolnak. A rövidtávfutásban pontosan azért nincsenek fehérek, amiért az úszók közt nincsenek feketék.
És ugyanígy, a hangi adottságoknak is ugyanaz az oka - a genetika.
Ahogy a távol-keletiek jellegzetes külsejének is genetikai oka van.

Nem tudom, hogy lehetséges ezt tagadni, amikor tök nyilvánvaló.
És akkor mi van? Ezzel nincs semmi baj.
Az általad linkelt cikket pedig nem vagyok hajlandó elolvasni, mert egy szót sem írtam intelligenciakülönbségről, ez nem is érdekel, ha ezen lovagolsz, akkor huzakodj öreganyáddal, ne velem.

@Gérard Duchemin: milyen alfajokról hallucinálsz? Milyen drogot szedsz, ami miatt olyat olvasol, ami nincs leírva? Idézzed légyszi, hol írtam alfajokról. Ha sehol, akkor szimplán hülye vagy, és ezen nem segíthetek.

@Bobby Newmark: Mi van benne a posztban, amit csak fel kéne fogni? Hogy miért nincsenek fekete úszók, miért van a négereknek jellegzetes hangi adottságuk, vagy miért nincs nagy csöcsük a távol-keleti nőknek? Mindez le van írva a posztban, te nagyon szerencsétlen?

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2016.03.31. 19:50:28

Nagrészt jó irányba tapogatózol, de:

1) A vége fele mindenféle témában csapongsz, amelyek már nem tartoznak szorosan a témához.

2) A genetikai különbség nem egy az egyben egyezik a fenotipusok közötti különbséggel.

3) Vannak azért olyan kulturális dolgok, amiknek van genetikus alapja, pl az etió futók, a laktózérzékeny finnek, a részeges japánok, és hasonlók.

SZóval jobban is megflgalmazhattad volna, jobban is átgondolhattad volna!

Tamáspatrik 2016.03.31. 21:48:23

@Toadwart66: Szerintem Jared Diamondnál olvastam, ő foglalkozik ilyesmivel. PL: moly.hu/konyvek/jared-diamond-a-vilag-tegnapig
Ajánlom.

Tamáspatrik 2016.03.31. 21:53:30

@$pi$: Ehhez azért van egy olyan megjegyzésem, hogy eltérő fajok nem képesek létrehozni szaporodóképes utódokat. Ez a faj legáltalánosabb tudományos definíciója.
Két eltérő rasszba tartozó ember pedig nagyon is képes létrehozni szaporodóképes utódokat.
És teszik is, az emberiség folytonosan keveredik, száz években és ezer években mérve ez a folyamat nem is lassú.

Tamáspatrik 2016.03.31. 21:55:32

@midnight coder: Fogalomzavar. A kutya egy állatfaj, de van sok fajtája.

Tamáspatrik 2016.03.31. 22:06:12

@Behajtó70: A legújabb kutatások szerint nem így alakul ki a rasszizmus, hanem a tudatalatti kategorizáló tevékenységének eredménye. A tudattalan alapvetően durva kategorizálásokat végez, mert a célja a lehetséges veszélyek kiszűrése. Emiatt minden, ami a megszokottól eltér, arra bejelez. A döntéseink jelentős részét a tudatalatti hozza létre ill. erősen befolyásolja a viselkedésünket. Az agyunk, amelynek sokkal nagyobb része a tudattalan rész mint a tudatos, tehát nem elfogulatlan és nem is lehet az, ha valami számára idegent, szokatlant (nem a saját csoportba tartozót) észlel.

Hivatkozás: a mai legjobb ismeretterjesztó könyv, amit az agy működéséről írtak: moly.hu/konyvek/leonard-mlodinow-a-tudattalan

Más kérdés, hogy lehetnek valós tapasztalatok, amelyek erre valóban ráerősítenek, de az alapvető bizalmatlanság az őskorból jön.

panelburzsuj 2016.03.31. 22:40:58

@Tamáspatrik:
Azér itt egy picit megcsúsztál - nem mondom, hogy hátsó szándékkal.

Az képesség, hogy a tudattalan automatikusan gyűjtögeti a "saját-idegen" ismertetőjeleket, és pont azért, hogy szükség esetén reflexszerű gyorsasággal működhessen az "alakfelismerés" - ez eddig oké. Az oké, hogy ez egy ősi, egyrészt, "munkatakarékos", másrészt "életmentő" funkció, amit az evolúció "jóváhagyott".

A csavar viszont ott jön, hogy a "saját jegyek" konkrét tartalmát egyedről egyedre, emberről emberre újra kell tölteni. Kicsit kipoentírozva: sokra mentek volna az egymást hajkurászó-gyilkolászó indián törzsek, ha nincs festés, öltözet, nyelv(változat) - csak a csupasz fizimiska...

"Modern változatban": ha a kifejezetten "europid" fociultrákat végigfényképeznéd Skóciától Donyeckig, egy szál egyengatyában, tetkókat kitakarva, és az lenne a feladvány, hogy osszák szét a képkupacot klubonként - vajon mekkora lenne a "helyes" találatok aránya?

És pont az a nagy kérdés, hogy a "tudattal" mennyire tudjuk (és akarjuk...) kontrollálni a biológiai automatáinkat.

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2016.04.02. 13:30:50

Inkább csak módszertani megjegyzéseket teszek.
Arra a kérdésre, hogy "megcáfolható-e a rasszizmus?", az adandó válasz természetesen két dologtól függ: 1. Mit értünk rasszizmuson, és 2. mit értünk cáfolaton.
1. A rasszizmus, mint tudjuk, egy komplex jelenség. Olyan, mint mondjuk egy vallás. Nem csak állításokból áll, hanem világnézet is (legalábbis egy világnézet fontos eleme), és érzelmi attitűd is. Na most, a "valamit megcáfolni" kívánalom, az leginkább csak állításokra vonatkozhat, hiszen világnézetet, vagy pláne érzelmi beállítódást nem szoktunk cáfolni, mert azokat nem is nagyon lehet. Így a cáfolatnak úgy kell működnie, hogy először előszedjük azokat az állításokat, amelyek tipikusan jellemzőek a rasszizmusra, majd megpróbáljuk őket tagadni.
Mert ugye, - és ez a 2, pont, ami a "cáfolat" mibenlétével foglalkozik - , a cáfoláson leginkább azt szoktuk érteni, hogy valamely komplett (érthető, korrekt, jelentéssel bíró) állításról megpróbáljuk megmutatni, hogy az hamis, vagy téves. (Hogy valami hamis-e, _vagy_ téves-e, az egy rendkívül fontos ismeretelméleti dichotómia, és különbség, de remény sincs rá, hogy ennek a mibenlétét itt kifejtsem, ezért csak tessék elfogadni, hogy van ilyen.) Továbbá, itt most a cáfolat (mint esemény) ama pszichológiai momentuma sem releváns, hogy az (a cáfolat) eredményes volt-e a megértettség, és/vagy az elfogadottság szempontjából. Egyedül csak az számít, hogy a cáfolat igaz, helyes, jó lett-e.

Így (ezek tudatában) innentől csak az a teendő, hogy ha valamit meg akarunk cáfolni, akkor betartjuk ezt a két feltételt. Ez persze nem könnyű (különböző további feltételek is vannak -hadd ne itt és most), különben nem működik a dolog, és a "cáfolatunk" másról fog szólni. Az ilyesmi persze nem fogja megzavarni a mindenütt jelen lévő internetes hozzászólókat, akik hogy úgy mondjam, a dolgok, és a logika állásától függetlenül mondják mindig a véleményüket.

panelburzsuj 2016.04.06. 11:22:19

@Tamáspatrik:
Használd bátran, nem szedek jogdíjat érte. :)

2016.04.15. 09:15:59

@$pi$:
Valöszínűleg nem olvastad el azt a részét a cikknek, amely szerint a rassz jegyeket adó gének a különbségek 8%-át adják. Tehát simán lehetsége, a jövőben a keveredéssel még gyakoribb lesz, hogy egymás mellé allítasz 3 embert, 2 négert és 1 fehért, és az egyik néger meg a fehér közelebb áll genetikailag a fehérhez, mint a 2 néger egymáshoz.

Pontosan emiatg marhaság a rasszizmus, mivel bizonyos önkényesen kiválasztott külső jegyek alapján próbál következtetéseket levonni. Ilyen alapon a balkezesség vagy a testmagasság alapján is besorolhatjuk az embereket, az sem lenne sem jobb, sem rosszabb.

2016.04.15. 09:20:24

@Brix:
Szerinted kizárólag genetikai okokra vezethető vissza, hogy milyen eredményt érnek el az IQ teszten?
süti beállítások módosítása